Followers

Bermulanya Kisah

Daisypath Anniversary tickers

Wednesday, October 10, 2012

Cheezy Wedges ~ Resepi

Kali ni...CT nk update pasal resepi Cheezy Wedges plak...Agak mudah utk dibuat..sedap dimakan..Rasanya seakan-akan Cheezy Wedges yg kita selalu mkn di KFC nun...mmg la xsama..tp seakan-akan...kira okla tuh...janji resepi ni..blh mkn berkali-kali...if korg nk jer...terus makan..xpayah lg asal nk mkn Cheezy Wedges je...KFC yg korg cr...Hbs tu..klu duk kt kawasana yg xde KFC, tetibe ngidam nk mkn Cheezy Wedges...tak ke haru...Eh,tp pastikan bhn-bhn mesti adalah....nk mkn, bhn xcukp..xjd jg Cheezy ni..:) 

Oklah...tanpa berceloteh panjang lagi merapu sume..CT nk kongsi kan resepi Cheezy Wedges ni buat pembaca semua...CT copy paste resepi dr 'rumah' FATIN LIYANA ...Untuk memudahkan pencarian..CT salin balik resepi tu dr dia...Mmg CT dh pnh buat...Menjadik dan sdp sgt.. terlaris dipasaran...:)

Sebelum korang nk wt Cheezy haruslah ada kentang nya...Kentang tu blh la dipotg seperti Wedges...dan dicelupkan dlm tepung menggoreng atau bancuh tepung sendiri.... Dan yg paling mudah...or korg xberapa nk rajin..sila lah ke supermarket berdekatan, cari wedges yg dh siap dipotg..balik terus goreng jer...jimat masa kt situ walaupun melabur duit lebih sikit...:)

Tunggu apa lagi..pakat-pakat cubalah resepi di bawah ini yer... Selamat Mencuba...

Resepi Cheezy

  • 500ml susu UHT ( Dutchlady or etc)
  • Setengah buku butter (125g)
  • 12 keping cheddar cheese 
  • 3 sudu besar tepung gandum
  • 2 sudu kecil serbuk pati ayam
  • lada sulah, lada hitam, perasa & pewarna kuning secukupnya


Cara-cara
1. Cairkan butter di atas api kecil menggunakan non stick pan
2. Masukkan susu dan tepung gandum. Kacau sampai tidak berketul.
3. Masukkan cheese, pati ayam, lada sulah, lada hitam dan pewarna. Kacau sampai likat.
4. Kalau agak-agak pekat sangat, tambahlah air sikit. Apabila mendidih, tutup api.
5. Kalau guna resipi ni, korang akan dapat satu tupperware cheezy sauce. Memang banyak sangat. Senanglah kan, next time tak payah nak buat-buat lagi. Asal nk mkn jer...letak air pns sikit..kacau-kacau...terus tuang jer...:)
Cheezy Wedges CikTulip
Photobucket

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...